Jarní cena Brna 2020: report od Tomáše Gescheidta 9.6.2020

Jarní cena Brna se měla konat již 10. – 12. dubna 2020, ale následkem koronavirové pandemie musela být odvolána. Náhradní termín byl stanoven na 5. – 7. června 2020, Jarní cena Brna 2020 se jela s téměř dvouměsíčním zpožděním. Závody měly kvalitní úroveň a zúčastnili se jich piloti z České republiky a Slovenska, z Německa, z Rakouska, z Itálie, z Irska a z Maďarska.
Startovala třída Klasik o objemu do 175, 250, 350, 500 a 750 cm3, do 125 a 250 cm3 Sport Production, 125GP a Moto3, Supermono a 400SSP, do 600 cm3, společný závod kategorií Twin a STOCK 300 a závěrečný závod nad 600 cm3. Závody „do“ a „nad“ 600 byly v sobotním a nedělním programu nejhodnotnějšími závody. „Díky uvolnění opatření proti koronaviru se Jarní cena mohla odjet, i když bez diváků“ uvedla předsedkyně představenstva Autodromu Brno Mgr. Ivana Ulmanová.
Na rozdíl od posledních dvou ročníků Jarní ceny Brna se nekonal závod sajdkárů. Ve všech kategoriích se konaly 2 závody, první v sobotu a druhý (o trochu delší) v neděli.
Kategorie Klasik
Sobotní závod se jel na 6 kol, v neděli na 8 kol.
Slovenský pilot Dalibor Žiška (*12. února 1961) zvítězil v obou závodech kategorie Klasik 250 ccm, i když v prvním závodě měl problém s přední pneumatikou. Žiška má motocykl Yamaha z roku 1976, byl to první „cantilever“ a pochází od slovenských jezdců Henricha Kurthu, který zahynul na Sachsenringu v roce 1981, a Imricha Majoroše.
Šárka Schmidtová (*10. srpna 1965) startovala v minulosti na Jawě 250 od Petra Baláže z ročníku 1967, letos si koupila Yamahu 350 od Vítězslava Hatana. Startuje v týmu Bratrstvo Ručky, v závodě Klasik 350 ccm obsadila dvě druhá místa za Jaromírem Tázlerem (Yamaha TZ). V sobotním závodě Schmidtová na chvíli vyjela z trati, v neděli vedla až do posledního kola a pak ji Tázler předjel a vyhrál o 3,488 sekund. Třetí byl v neděli Schmidtové manžel David na stroji Yamaha. Nejlepší Hondu 350 z roku 1970 řídil Roman Procházka (NASA Racing Team), který obsadil v sobotu pátou a v neděli čtvrtou pozici.
V obou závodech Klasik do 175 ccm zvítězil německý pilot Chris Meyer na stroji Morbidelli ročník 1978. V sobotním závodě Klasik do 500 ccm vyhrál Libor Dokulil na stroji Suzuki TR500 ročník 1968, v neděli byl nejrychlejší Kamil Brükner na Hondě z roku 1971. V sobotním závodě Klasiků do 750 ccm vyhrál Karel Matuš starší na stroji Suzuki ročník 1976 o pouhých 0,905 tisícin sekundy před Aloisem Petrovským (rovněž Suzuki z roku 1978), v nedělním závodě si oba pořadí vyměnili, časový rozdíl však byl větší – 4,532 sekundy.
Nejrychlejší kolo zajel v sobotu (2:39,849 sekundy) a v neděli (2:38,776 sekundy) Jiří Nechanický na stroji Kawasaki z roku 1990, bohužel však nebyl klasifikován.
Kategorie 125SP, 125GP, 250SP a Moto3
Sobotní závod se jel na 6 kol, v neděli na 11 kol.
Jarní ceny Brna 2020 se zúčastnili dva piloti kategorie Moto3 Jonáš Kocourek a Jakub Gurecký, kteří byli vybráni pro Northern Talent Cup určený pro 12 až 17 leté piloty. Jonáš Kocourek (*11. srpna 2006) je stejně jako Gurecký členem týmu Brno Circuit JRT a je mimo jiné mistrem Evropy MINI GP v roce 2017 a čtvrtý v ADAC Junior Cup v roce 2019, Gurecký (*8. října 2005) se umístil v mistrovství Evropy MINI GP druhý v roce 2018. Northern Talent Cup se pojede na motocyklech KTM, úvodní testy v německém Oscherslebenu však byly stornovány a oba piloti na Jarní ceně Brna 2020 startovali na starších strojích Honda NSF 250R. Cílem Kocourka a Gureckého je v budoucnosti startovat v Red Bull Rookies Cupu.
Oba společně startovali s kategorií 250SP 30 sekund za stopětadvacítkami, postupně je však dojížděli a v pátém ze 6 kol v sobotu již byli na čele. „Problém jsme měli hlavně s předjížděním soupeřů,“ prohlásil Jonáš Kocourek, který v prvním závodě zvítězil o 0,015 sekundy. „Já jsem spokojen s nejrychlejším kolem,“ prohlásil po zajímavém závodě Gurecký, který si z pilotů MotoGP oblíbil Francouze Fabia Quartarara a příležitostně hraje na kytaru. Třetí skončil v kategorii Moto3 Michal Prokeš (*16. ledna 2008) rovněž z týmu Brno Circuit JRT. S motocyklem Moriwaki MD 250 tento pilot Northern Talent Cup nepojede a v pátek zápasil s technickými problémy.
Nedělní závod byl v sedmém kole přerušen červenou vlajkou, protože s číslem 28 havaroval František Pekárek na stroji Aprilia 125 SP a na Automotodrom musel přiletět vrtulník. Po restartu byl závod naplánován na 4 kola. Dobře odstartoval Jakub Gurecký, který závod vyhrál před německým pilotem Chrisem Meyerem na Hondě 125 RS (vyhrál závod 125 GP) a Jonášem Kocourkem, rozdíl mezi nimi byl pouhých 0,309 sekund. „Chtěl jsem Gureckého předjet v poslední zatáčce, to se mi ale nepodařilo,“ prohlásil Jonáš Kocourek. Třetí byl v kategorii Moto3 opět Michal Prokeš.
Sobotní závod 125SP vyhrál Lukáš Fikker na stroji Aprilia, v neděli po sečtení časů byl nejúspěšnější Marek Zima na Cagivě Mito. Sobotní závod 250SP vyhrál Lukáš Walter na Suzuki RGV250SP, v neděli byl nejlepší Petr Křen na Yamaze TZR250. Mezi motocykly 125 GP byl v sobotu nejlepší Patrik Kolář na Hondě RS 125, v neděli vyhrál německý pilot Chris Meyer rovněž na Hondě RS 125.
Nejrychlejší kolo zajel v sobotu časem 2:24,009 sekundy a v neděli časem 2:23,517 sekundy Jakub Gurecký.
Kategorie Supermono a 400SSP
Sobotní závod se jel na 6 kol, v neděli se jelo 11 kol.
Petr Najman (*23. května 1996) závodí se strojem JP Honda 450 v kategorii SuperMono, považuje se za specialistu na přírodní okruhy a na Jarní ceně Brna 2020 vyhrál oba závody. Irský pilot Shaun Anderson (*7. srpna 1984) jede také v kategorii SuperMono na stroji Kramer Evo2 ročníku 2016. Je to „Evolution Bike“ s novým rámem, brzdou a nádrží. Anderson v neděli upadl, v závodě však pokračoval a skončil dvakrát druhý za Petrem Najmanem, s ohledem na Andersonovu havárii však byl jeho odstup 34,962 sekund (v sobotu dojel o 3,393 sekundy za Najmanem). Oba závody 400SPP vyhrál Dan Vysloužil na Hondě.
Nejrychlejší kolo zajel v sobotu časem 2:18,258 sekundy a v neděli časem 2:18,241 sekundy Petr Najman.
Kategorie do 600 cm3
Závod v sobotu se jel na 7 kol, v neděli na 12 kol.
Igor Kaláb startuje se strojem Triumph Daytona 675 z roku 2014 již léta a chtěl by jet (pokud se vůbec něco pojede) seriál Alpe Adria. Kalábův otec Václav starty svého syna podporuje jako manažer, dříve jako mechanik pro jeho syna pracoval Zdeněk Havlík z Prahy. Přede dvěma léty Kalábovi na Slovakiaringu vykradli auto a od té doby má sériový silniční motor. V prvním závodě se Kaláb zdržel na startu a do čela se dostal až ve čtvrtém kole. Vyhovovalo mu, že přestalo foukat a závod vyhrál. Ve druhém nedělním závodě Kaláb vedl, ale ve třetím kole se Jiřímu Mrkývkovi v první zatáčce Františka Šťastného rozpadl motor a byla vyvěšena červená vlajka. Po restartu už Kaláb nedal nikomu žádnou šanci a také ve druhém závodě zvítězil.
Michal Chalupa (*11. března 1983) jede se strojem Yamaha R6 z roku 2013. Na Kalába má „pifku“ a skončí v obou závodech druhý, v neděli byl odstup od Kalába mnohem větší nežli v sobotu (11,175 proti 2,631 sekundy). Jiří Mrkývka (*21. února 2000) se zúčastnil tréninku na Red Bull Ringu, jezdí s Yamahou R6 Super Stock, ročník 2019 po repasi motoru. Pojede seriál Alpe Adria a na divokou kartu v mistrovství světa superbiků. V prvním závodě 3 kola vedl, jeho motorka je ovšem „superstock“, Mrkývka proto nestačil tempu Kalába a Chalupy a obsadil třetí místo. Ve druhém závodě v neděli se mu ve čtvrtém kole rozpadl motor a byla vyvěšena červená vlajka. Mrkývka zvládl rozpad agregátu skutečně mistrně.
Italský pilot Pierre Coppa (*11. prosince 1987) pilotuje stroj Triumph Daytona 675r, přitom v minulosti závodil na Hondě CBR 600RR. Coppův motocykl Triumph pochází z roku 2014 a Ital měl společný stan s Igorem Kalábem, v obou závodech obsadil čtvrtá místa. Petr Najman se strojem Triumph Daytona 675r byl v sobotu pátý a v neděli třetí, když se mu ve čtvrtém kole „zavřela“ řídítka a předjel jej Michal Chalupa. V sobotu a v neděli startoval Petr Najman ve dvou po sobě jdoucích závodech a byl z toho dosti vyčerpán. FIlip Řeháček (*10. června 2002) závodí s týmem Laglisse Academy v juniorském mistrovství světa CEV Repsol v kategorii Moto3. Stroj Husqvarna je odvozený od motocyklu KTM, CEV Repsol se pojede, i když to zatím španělská vláda nepotvrdila. Řeháček hrál hokej za Techniku Brno a oblíbil si startovní číslo 33, které nosil hokejový brankář a mistr světa z roku 2010 Jakub Štěpánek. Na Jarní ceně Brna 2020 startoval Řeháček s Yamahou R6 Supersport, jeho osobním trenérem a „rider coachem“ je závodník Ondřej Ježek. Řeháček obsadil 9. a 6. místo. V novém týmu New2 Projekt startoval Patrik Carda a vyjel si 11. resp. 10. pozici.
Nejrychlejší kolo zajel v sobotu časem 2:08,978 sekundy a v neděli časem 2:08,615 sekundy Igor Kaláb.
Kategorie Twin a STOCK 300
Závod v sobotu se jel na 6 kol, v neděli na 11 kol.
Oliver König startuje v kategorii Stock300 na motocyklu KTM RC390. König jel v obou závodech společně s motocykly kategorie TWIN, které jsou na rovinkách rychlejší, ale v zatáčkách motocykly Stock300 brzdí. König chce startovat v soutěži WorldSSP300 při mistrovství světa „supebiků“ a na Jarní ceně Brna 2020 zvítězil v sobotu i v neděli. Druhá místa v sobotu i v neděli vybojoval Petr Procházka na Yamaze R3, v prvním závodě byl jeho odstup od Königa 0,358 sekundy, v neděli po restartu pouhých 266 tisícin sekundy. Třetí byl David Kubáň (*13. března 2002), který chce startovat v německém mistrovství IDM Supersport 300 a v Alpe Adrii. Startuje na stroji KTM 390R z roku 2019.
Alexandra Pelikánová chce startovat v ženském mistrovství v rámci italského šampionátu CIV. Na Jarní ceně Brna 2020 startovala na Yamaze R3 v kategorii Stock300, na níž se jí sedí lépe nežli na stroji Kawasaki. Pelikánová obsadila sedmé a šesté místo. V kategorii TWIN vyhrál sobotní závod Jan Markalous na motocyklu Kawasaki, v neděli byl nejúspěšnější Lukáš Fikker na stroji Suzuki sv650. Nedělní závod musel být po sedmém kole přerušen, protože na brněnský Automotodrom začaly padat kroupy.
Nejrychlejší kolo zajel v sobotu časem 2:21,004 sekundy a v neděli časem 2:20,446 sekundy Petr Svoboda.
Kategorie nad 600 cm3
Sobotní závod byl vypsán na 7 kol, v neděli se jelo 12 kol.
Karel Hanika (*14. dubna 1996) se stal dvojnásobným mistrem ČR a přeborníkem Alpe Adria. Proslul vítězstvím v Red Bull Rookies Cupu 2013 a v letech 2014-5 byl členem týmu Red Bull KTM pana Aki Aja v kategorii Moto3, svoji velikou šanci však nevyužil. V posledních letech jezdil seriál Alpe Adria a nyní se soustředí na vytrvalostní závody. Letos má smlouvu s týmem YART Yamaha a jeho týmovými kolegy budou Ital Nicolo Canepa a Němec Marvin Fritz. V souvislosti s koronavirovou pandemií je závod FIM EWC v Le Mans plánován na polovinu srpna. Hanika tři měsíce neseděl na motorce a účast na Jarní ceně Brna chápe jako trénink, pro který použil čtyři roky starý stroj Yamaha R1. Hanika s pneumatikami Bridgestone byl nejrychlejší v 1. i 2. tréninku a vyhrál první závod. Hanika: „V sobotu ráno jsme neměli „grip“, provedli jsme úpravy a chování motocyklu se výrazně zlepšilo“. V neděli startovala třída nad 600 na vodě a Hanika měl problémy s elektronikou, přesto vyhrál o 4,957 sekundy před Fillou.
Michal Filla (*11. října 1981) startuje na Jarní ceně Brna 2020 s vypůjčenou motorkou BMW S1000rr 2020 a chtěl by poděkovat jejímu majiteli. Je to motocykl z roku 2019 a Filla chce startovat v seriálu Alpe Adria a v polském šampionátu. Na Jarní ceně Brna 2020 opouští své oblíbené startovní číslo 55 a startuje s číslem 116, k číslu 55 se po Jarní ceně Brna 2020 opět vrátí. V sobotním závodě také neměl dostatek „gripu“ a nepomohla ani trojité nastavení motocyklu. V obou závodech obsadil druhá místa, v prvním proti Hanikovi s rozdílem 7,508 sekundy, ve druhém jen o 4,957 sekundy a to Fillu příjemně naladilo. Marek Červený závodí s motocyklem BMW S1000RR z roku 2017 s úpravou motoru a rámu. Mezinárodní seriáI IRRC je zrušen, Červený pojede mimo jiné Hořice a Frohburg. V sobotním závodě skončí sedmý, v neděli je s rozdílem 38,762 sekund za Karlem Hanikou třetí a je mnohem spokojenější nežli v sobotu.
Michal Prášek v minulosti spoléhal v roli mechanika na svého otce Josefa, který startuje v závodech Klasik na Hondě CB 750 a obsadil dvě pátá místa v kategorii Klasik 750 ccm. Michal se do role mechanika musel pustit sám, startuje na motocyklu BMW S1000RR z roku 2019 a obsadí páté resp. čtvrté místo. Karel Pešek startuje s motocyklem Kawasaki z roku 2018 a ten je náročný na nastavení, Karel Pešek obsadil 6. a 5. místo. Aleš Nechvátal (*5. listopadu 1981) startuje s motocyklem Yamaha R1 z roku 2015 a chtěl se umístit v první desítce a to se mu vyplnilo, protože skončil osmý a devátý. Jiří Brož (*18.02.1980) startuje s motocyklem Ducati Panigale V4R z roku 2019, s nímž jezdil MS Superbiků italský pilot Michael Ruben Rinaldi. Se sobotním závodem nebyl spokojen a obsadil deváté místo, v neděli kvůli dešti nestartuje. Miloš Čihák (*22. dubna 1979) startuje s motocyklem BMW S1000RR z roku 2016, se kterým startoval Ital Ayrton Badovini v MS Superbiků, obsadí 10. místo a v neděli kvůli dešti nestartuje. Tomáš Šubrt (*21. května 1997) letos přestoupil do kategorie nad 600 a jezdí na Yamaze R1 2020, proti Yamaze R6 je to jiné svezení, v prvním sobotním závodě skončí 13. a ve druhém závodě kvůli dešti nestartuje.
Nejrychlejší kolo zajeli v sobotu časem 2:03,681 sekundy a v neděli v dešti časem 2:13:544 sekundy Karel Hanika.
Spokojenost s průběhem závodu vyslovil předseda divize Přírodních okruhů CAMS a ředitel Jarní ceny Brna 2020 Petr Civín. „Jsem spokojen, protože počasí bylo až na nedělní déšť v závěru závodu příjemné. Bohužel jsme museli v neděli závodníkům ukázat červené vlajky. Podle mého názoru to byla s ohledem na kvalitní účast nejlepší Jarní cena Brna za dobu, kdy ji pořádáme,“ prohlásil Petr Civín.
Text a foto: Tomáš Gescheidt
Prohlédněte si fotogalerii ZDE
AKTUALIZACE: Kalendář 2021 Enduro, CC a Přírodní okruhy
Prohlédněte si aktuální plán závodů pro sezónu 2021 v rámci Enduro, Cross Country a Přírodních okruhů.
PŘÍRODNÍ OKRUHY
9. - 11. 4. 2021 Jarní cena...
Informace k zahájení sezóny 2021
Sezóna Českomoravské asociace motocyklového sportu pro rok 2021 zahájena.
Zveřejněn prozatimní kalendář závodů pro rok 2021.
Sezóna závodů CAMS 2021 bude zahájena 15. ledna...
Enduro v Šiklově Mlýně je ODLOŽENO
Z důvodu nouzového stavu a nastavených opatření není možné závod v plánovaném termínu 10. a 11. října 2020 uspořádat.
Pokud to bude možné, pojede se závod v náhradním termínu....
Opustil nás Karel Hrbotický
Dnes nás zastihla velice smutná zpráva. V pondělí 21.9.2020 nás navždy opustil náš dlouholetý technický komisař pan Karel Hrbotický. Upřímnou soustrast celé jeho rodině. Bude nám...
Pozvánka na závody v Dymokurech
Tradiční závodní víkend se uskuteční o víkendu 5. a 6. září 2020. Více informací naleznete...
Enduro sprint ve Světlé nad Sázavou se blíží
Enduro sprint ve Světlé nad Sázavou se nezadržitelně blíží a míst ve startovní listině už mnoho nezbývá. Nezapomeňte včas zaplatit startovné. Vše potřebné najdete v propozicích....
Místo Rudnické rokle se pojede Šiklův Mlýn
Ke změně došlo v rámci letošní sezóny Cross Country. V termínu 19. a 20. září se nově pojede v Šiklově mlýně - tento závod tak nahrazuje původně vypsaný podnik v Rudnické...
Medzinárodné motocyklové preteky v Trenčíně tento víkend
Motocyklové preteky sa na letisku v Trenčíne po prvý raz uskutočnili v roku 1998 a pravidelne sa tu konali až do roku 2003. Počas tohto obdobia tu pretekári bojovali o body do majstrovstiev...
Letní cena Brna 2020: report od Tomáše Gescheidta
Čtyři vítězství Karla Haniky
Jarní cena Brna se v roce 2020 konala již popáté, Letní cena Brna byla letošní novinkou. „Nápad na uspořádání Letní ceny pochází od statutární...
NOVÝ ZÁVOD! Letní cena Brna se pojede v červenci
Na Masarykův okruh se po pár týdnech vrátí česká roadracingová špička. Po tradiční Jarní ceně Brna se můžete těšit i na letní verzi závodního víkendu, ve kterém se představí...
Jarní cena Brna 2020: report od Tomáše Gescheidta
Jarní cena Brna se měla konat již 10. – 12. dubna 2020, ale následkem koronavirové pandemie musela být odvolána. Náhradní termín byl stanoven na 5. – 7. června 2020, Jarní cena Brna...
Důležité: Nové termíny pro Jarní cenu Brna a závody v Šiklově Mlýně
Třipůvodně zrušené závody už mají své náhradní termíny!
Jarní cena Brna se uskuteční 5. - 7. června 2020, závody v Šiklově Mlýně už 30. - 31. 5. 2020 a závody v Trnávce...
AKTUALIZACE: Kalendář 2020 Enduro, CC a Přírodní okruhy
Prohlédněte si aktuální plán závodů pro sezónu 2020 v rámci Enduro, Cross Country a Přírodních okruhů.
Přírodní okruhy:
Jarní cena Brna 10. - 12.4.2019
Kopčany 6....

Sezóna 2021 Sezóna 2020 Sezóna 2019 Sezóna 2018 Sezóna 2017 Sezóna 2016 Sezóna 2015 Sezóna 2014 Sezóna 2013 Sezóna 2012

