Slunečná Jarní cena Brna 2023 - reportáž Tomáše Gescheidta 26.4.2023

Slunečná Jarní cena Brna 2023 - reportáž Tomáše Gescheidta
Jarní cena Brna se koná v termínu 21. až 23. dubna 2023 za velmi příznivého a téměř letního počasí. Závod se jel pod hlavičkou Českomoravské asociace motocyklového sportu CAMS a organizoval jej Road Racing Clubu ze Dvora Králové nad Labem pod vedením Petra Civína.

Závod se současně jede jako přebor CAMS na přírodních okruzích a přebor Slovenska. Všechny závody měly kvalitní úroveň a zúčastnilo se jich více než 300 pilotů z České republiky, ze Slovenské republiky, z Polska, z Maďarska, z Německa, z Rakouska, ze Švýcarska, z Velké Británie, z Itálie, z Holandska, z Belgie, z Finska, ze Švédska a z Estonska.

Součástí závodu byly kategorie Oldtimer 175 – 750 ccm do ročníku 1972, kategorie do 600 cm3, kategorie 125 SP, 125 GP, 250 Open a Moto3, kategorie 400SSP a SSP 300, kategorie nad 600 cm3, kategorie Supermono a Twin jakož i kategorie Classic. V této kategorii startují motocykly Classic 350 cm3 a 750 cm3, rok výroby 1973 až 1983, motocykly Classic Legend, rok výroby 1984 až 1993, motocykly Classic Open, rok výroby 1984 až 1993 a Classic SBK, rok výroby 1994 až 2002.

Po ročníku 2019 se jely opět závody sidecarů. „Za návrat International Sidecar Trophy jsem velmi ráda. Tato divácky atraktivní disciplína na Masarykův okruh historicky bezpochyby patří. Je to skvělé doplnění už tak nabitého programu, kterým se Jarní cena Brna může dlouhodobě pyšnit. Máme před sebou krásný závodní víkend, za což patří velký dík jak přihlášeným jezdcům, tak organizátorům,“ říká předsedkyně představenstva společnosti Automotodrom Brno Ivana Ulmanová.

V jednotlivých kategoriích se konaly 2 závody, první v sobotu a druhý (o trochu delší) v neděli. Závody „měřila“ časoměřičská firma Sport Timing Slovakia.
Přítomni byli českoslovenští veteráni, z nichž řada se pyšní tituly mistra ČSSR – Peter Baláž, Pavol Dekánek, Bedřich Fendrich, Miloš Sedlák, Jan Dobiáš, Jiří David, Kamil Hrušecký, Stanislav Klátil, Antonín Kružík, Petr Boušek a Dušan Petr.

Oldtimer 175 – 750 ccm (do r. 1972)

Sobotní závod se jel na 6 kol, v neděli na 8 kol.

Na startu závodu se zpozdí celá první řada z kvalifikace, Vítězslav Hatan na třistapadesátce Yamaha zmeškal start a zahajuje stíhací jízdu. Do 3. kola vjíždí jako osmý, ve 4. kole přejíždí Miroslava Jebavého a v 5. kole Šárku Schmidtovou (oba na stroji Yamaha). Vedení se ujímá v pátém koe a vítězí o 2,223 sekundy před Miroslavem Jebavým a o 9,334 sekundy před Šárkou Schmidtovou.

V neděli Hatan vede od startu až do cíle a suverénně vítězí o 16,745 sekundy před Šárkou Schmidtovou a o 18,302 sekundy před Miroslavem Jebavým (všichni na motocyklech Yamaha). „Po loňském pádu na Slovakiaringu mi manžel David Schmid z důvodu bezpečnosti objednal kombinézu s airbagem od českého výrobce TTRace,“ říká Šárka Schmidtová. V pátek byla vyčerpaná ze tří tréninků, v sobotu jí motocykl „zvadl“ a ozývali se z něj podezřelé zvuky, v neděli absolvovala závod bez problémů.

Závod kategorie 175 cm3 vyhrál v sobotu i v neděli Jaromír Tázler na motocyklu ČZ, závod „dvěstěpadesátek“ vyhrál v sobotu i v neděli Milan Bango na stroji Yamaha. Závod kategorie 500 cm3 vyhrál v sobotu Pavel Kačena (Kawasaki HIR) před Liborem Dokulilem (Suzuki, rozdíl činí 0,475 sekundy), třetí je Tomáš Maixner (Honda CB500). V neděli vyhrál Libor Dokulil před Ondřejem Mrázem a Tomášem Vencem – oba na motocyklech Honda. V sobotu i v neděli vyhrál závod kategorie 750 cm3 italský pilot Luciano Garlazzi na stroji Ducati 750.

Nejrychlejší kolo zajel v sobotu časem 2:36,128 sekundy Libor Dokulil, v neděli časem 2:35,891 sekundy Vítězslav Hatan.

Kategorie do 600 ccm

Závod v sobotu se jel na 7 kol, v neděli na 12 kol.

Motocykly Triumph obsadí v sobotu a v neděli prvních pět pozic. V sobotu se ujal vedení bývalý pilot kategorie Moto3 Jonáš Kocourek před maďarským pilotem Peterem Sebestyenem (*16.05.1994), nejrychlejším pilotem kvalifikace Michalem Práškem, Markem Červeným a Filipem Feiglem (všichni na motocyklech Triumph), šestý je Michal Chalupa na stroji Yamaha YZF-R6. Ve 4. kole se do čela dostává Peter Sebestyen, jehož o kolo později vystřídá Michal Prášek, který vítězí o 1,562 sekundy před Peterem Sebestyenem a o 1,654 sekundy před Jonášem Kocourkem. Závod je v posledním kole přerušen červenou vlajkou po havárii Ondřeje Blažka na motocyklu Kawasaki ZX6R v prostoru startu a cíle.

V neděli vede od startu až do cíle Michal Prášek, který vítězí o 9,308 sekundy před Peterem Sebestyenem a o 26,862 sekundy před Jonášem Kocourkem. Prášek: „Stroj BMW S1000RR pro kategorii Superbike jsme nechali doma. Testujeme motocykl Triumph RS, ročník 2023 a poprvé se chystáme na německý šampionát IDM, kde se první závod jede na okruhu Sachsenring. Doufám, že mi v Mostě udělí 'divokou kartu'. S motocyklem BMW S1000 RR pojedu seriál Alpe Adria. Chtěl jsem zajet čas okolo 2 minut a 5 vteřin, to se mi v nedělním závodě podaří.“ Jonáš Kocourek k tomu dodává: „Všichni jsme měli problém s 'gripem', ale jsem spokojen!“

V neděli skončí na čtvrtém místě Filip Feigl před Markem Červeným (oba Triumph, rozdíl v cíli je pouhých 0,173 sekundy). Pátý je Vojtěch Schwarz před Michalem Chalupou (oba Yamaha YZFR6), který v zahřívacím tréninku warm-up havaruje při vjezdu na tribunu C.

Nejrychlejší kolo zajel v sobotu časem 2:07,074 a v neděli časem 2:05,962 sekundy Michal Prášek.

Kategorie 125 SP, 125 GP, 250 Open a Moto 3

Sobotní závod se jel na 6 kol, v neděli na 11 kol.

V sobotu vjíždí druhý pilot kvalifikace Moto3 Jan Verner na stroji KTM RC4R do boxů, protože se mu při poruše „quick-shifteru“ ulomí řadicí páka. V závodě Moto3 vyhrává Tadeáš Benáček (KTM RC4R) o 12,948 sekundy před německým pilotem Moritzem Nestlerem (Honda NSF250R). V neděli vítězí Jan Verner s náskokem pouhých 0,831 sekundy před Tadeášem Benáčkem, třetí skončí Moritz Nestler.

Kategorie 125GP je překvapivě rychlejší nežli stroje Moto3. V sobotním závodě kategorie 125GP vítězí Michal Savinkov s náskokem 0,978 sekundy před Patrikem Kolářem, třetí je veterán Oldřich Podlipný – všichni na strojích Honda RS125. V neděli vyhrává suverénně Patrik Kolář s náskokem 15,738 sekundy před Michalem Savinkovem, třetí je Oldřich Podlipný. „Hlavně v neděli jsem si závod neskutečně užil, bavilo mě to,“ říká v cíli nedělního závodu Patrik Kolář.

Oba závody kategorie 125SP vyhrává Lukáš Fikker na stroji Aprilia.

Sobotní závod kategorie 250 Open vyhrává Němec Nico Kehrer na stroji Honda RS250, v neděli vyhrává britský pilot Colin Sleigh na motocyklu Yamaha TZ250.

Nejrychlejší kolo zajíždí v sobotu časem 2:23,535 Michal Savinkov, v neděli časem 2:21,955 sekundy Patrik Kolář – oba jedou v kategorii 125GP.

Kategorie SSP300 a 400SPP

Závod v sobotu se jel na 6 kol, v neděli na 11 kol.

Oba závody kategorie SSP300 byly velice napínavé, v sobotu rozhodlo o vítězi pouhých 0,045 sekund. Oba závody vyhrál Daniel Tureček na motocyklu Yamaha R3, v sobotu zvítězil před polským pilotem Wiktorem Majchrovskim na stroji Kawasaki Ninja. V sobotním závodě vede Tureček v 1., 4. a posledním 6. kole, Majchrovski vede v 2., 3. a 5. kole, o Turečkově prvenství rozhodne 0,045 sekund. Majchrovski se v neděli ujímá vedení, ve 3. kole ovšem v úseku „Stadion“ padá, když vedoucí Tureček téměř havaruje „highsiderem“. Daniel Tureček: „Závody jsem si neskutečně užil, zvláště v neděli, kdy jsem po havárii svého soupeře nemusel spěchat.“

V sobotu obsadí třetí pozici Nikolas Zanin na stroji Yamaha R3, ročník 2021 o pouhých 0,315 sekundy před polskou závodnicí Patrycjí Sowa (Kawasaki Ninja). Pátou pozici obsadí Adéla Ouředníčková na stroji Kawasaki Ninja, jejíž ztráta činí 20,277 sekundy. V neděli po havárii Majchrovskiho má na pódiu dvě dámy – druhá skončí Patrycja Sowa a třetí je Adéla Ouředníčková, podle níž to v závěru při opotřebovaných pneumatikách začíná klouzat.
Oba závody kategorie 400SSP vyhrává slovenský pilot Milan Hanzalík, v sobotu před Patrikem Horákem a Ondřejem Rašovským, v neděli před Ondřejem Rašovským a Petrem Plichtou – všichni startují na motocyklech Kawasaki ZXR400.

Nejrychlejší kola zajíždí Daniel Tureček - v sobotu časem 2:21,632 sekundy a v neděli časem 2:21,196 sekundy.

Kategorie nad 600 ccm

Sobotní závod se jel na 7 kol, v neděli na 12 kol.

V sobotu je pro předčasný start potrestán Jiří Šustr na stroji Yamaha YZF-R1. Původně má projet boxovou uličkou, později je jako trest odsouhlasena 20 sekundová penalizace. Šustr: „Na startu jsem si nechal proklouzávat spojku, byla to moje chyba.“ Šustr se ve třetím kole ocitá na vedoucí pozici a jako vedoucí pilot projíždí cílem, po penalizaci se posune na páté místo.

První dvě kola vede Karel Pešek (Kawasaki ZX10R), který týden předtím jede 24 hodinový vytrvalostní závod mistrovství světa v Le Mans ve Francii a na tomto motocyklu jede také v Brně. Svůj loňský stroj nechává doma a s mechanikem nový motocykl mohutně testují. „V Le Mans jsme byli s Kamilem Holánem a Martinem Vašulínem celkově třicátí a v kategorii Superstock dvanáctí. V sobotním závodě jsem jel na hranici pádu v každé zatáčce a musím ještě hodně testovat,“ říká Karel Pešek. Pešek závod vyhrává s náskokem 6,555 sekundy před Miroslavem Pokorným (Yamaha YZF-R1) a slovenským pilotem Petrem Duchyňou (Ducati V4R), ten je třetí pozicí po Šustrově penalizaci příjemně překvapen. Čtvrtý skončí Leoš Hlaváček (Honda) před Jiřím Šustrem a Lukášem Simonem na Yamaze YZF-R1.

V neděli Karel Pešek nestartuje přesto, že se zúčastní zahřívacího tréninku warm-up, důvodem je porucha převodovky. Na vedoucí pozici nedělního závodu se překvapivě objeví Martin Klar na stroji BMW S1000RR, ve druhém kole je čtvrtý a ve 3. kole při stoupání do nejvyššího bodu před tribunou A havaruje. Ve druhém kole vede Jiří Šustr před Miroslavem Pokorným a Lukášem Simonem na motocyklu Yamaha R1, který jede svůj první závod v kategorii nad 600 cm3. Ve 3. kole se ujímá vedení Miroslav Pokorný a toto umístění si udrží do předposledního kola, kdy se „přimotá“ mezi opozdilce jedoucí o kolo zpět. Vedení se ujímá Jiří Šustr a o 0,867 sekundy vítězí před Pokorným, Lukáš Simon (Yamaze YZF-R1) je třetí a zaostává za ním o 17,255 sekundy (v sobotu je Simon se ztrátou 22,327 sekundy šestý). Podle Lukáše Simona byl hlavně závod v neděli příliš dlouhý.

Nejrychlejší kolo zajede v sobotu časem 2:06,688 sekundy Karel Pešek, v neděli časem 2:06,578 sekundy Miroslav Pokorný.

Kategorie TWIN a SuperMONO

Sobotní závod se jel na 6 kol, v neděli se jelo 11 kol.

„Startuji v kategorii Supersport a nově jedu také třídu TWIN, chci bojovat o páté místo v 'supersportech' a v 'twinech' budu bojovat o bednu,“ říká Marek Červený. Na stroji Aprilia RS6600 vyhrává v sobotu a v neděli – v sobotu o 15,676 sekundy před polským pilotem Jackem Molikem (Suzuki SV650), v neděli o 21,211 sekundy před Michalem Dokoupilem (Aprilia RS600). Marek Červený se stává držitelem pole position a vede oba závody od startu do cíle.
„Na svůj motocykl Aprilia RS6600 jsme ještě nenalepili reklamy, hlavním sponzorem je firma Rocknet. V Brně bych rád skončil na bedně,“ říká Michal Dokoupil, který je v sobotním závodě se ztrátou 20,835 sekundy třetí, v neděli je po krátké dešťové přeháňce a po pádu Jacka Molika druhý, jede především na jistotu. Dokoupil letos nepojede v Irsku, chystá se ale na Tourist Trophy na ostrově Man. Veronika Hankocyová startuje letos v ženském týmu Wonder Women Racing Team a ve čtvrtek si při tréninku Dafit zlomí pravou zanártní kost. Čeká na ni operace, kdy bude zlomená noha vyztužena štěpem z pánve, držíme jí palce! Kristýna Jakeschová ze stejného týmu na motocyklu Aprilia RS660 obsadí v sobotu dvacátou a v neděli 21. pozici.
Jan Dresner na motocyklu Aprilia RS6600 je v neděli se ztrátou 23,886 sekundy třetí a je to jeho první pódiové umístění.

V kategorii Supermono vyhrává v sobotu Petr Najman na motocyklu JP Honda 450 z roku 2008. V neděli zajede Najman po 10. kole do boxů, vyhrává německý pilot Nico Kehrer na stroji Skorpion. „Pojedu seriál IRRC a závody v Hořicích, ale stále mne zlobí loňské zranění z finské Imatry. S číslem 69 jedu proto, že to bylo jedno z volných čísel,“ říká Petr Najman.

Nejrychlejší kola zajede v sobotu časem 2:14,342 sekundy a v neděli časem 2:15,093 sekundy Marek Červený.

Kategorie Classic

Sobotní závod se jel na 6 kol, v neděli na 11 kol.

Sobotní závody Classic 350 vyhrává Marcel Mazalovský o 0,459 sekundy před Angličanem Petrem Howardem a o 13,478 sekundy před Jiřím Švihnosem, v neděli vyhrává Peter Howard o 53,932 sekundy před Jiřím Švihnosem, o kolo zpět je David Schmidt – všichni startují na motocyklech Yamaha TZ.

Oba závody Classic 750 vyhrává Tomáš Krajčí na stroji ČZ.

Oba závody Classic Legend vyhrává Jan Čížek na motocyklu Ducati 851 SBK.

Sobotní závod Classic Open vyhrává Michal Durkáč (Yamaha), v neděli zvítězí Roman Vítek (Suzuki RG500).

Oba závody Classik SBK vyhrává Marek Stibor na motocyklu Kawasaki ZXR750.

Nejrychlejší kolo zajíždí v sobotu časem 2:22,633 sekundy a v neděli časem 2:23,533 sekundy v Classic SBK Marek Stibor.

Kategorie International Sidecar Trophy

Sobotní závod byl vypsán na 8 kol, v neděli se jelo 12 kol.

V atraktivních závodech sidecarů se utkává 26 posádek kategorií do 600 a nad 1000 cm3. V sobotním závodě jsou úspěšnější piloti kategorie do 600 cm3, v neděli po odpadnutí startovního čísla 35 s posádkou Sepp Sattler/Lukas Schmidt na stroji Yamaha jsou nejlepší piloti „litrové“ kategorie.

V kategorii do 600 cm3 v sobotu jsou nejlepší Sepp Sattler/Lukas Schmidt před Němci Enrico Wirthem/Wernerem Lüttkem a rakousko-českou posádkou Michaelem Grabmüllerem/Ondřejem Kopeckým – všichni startují na strojích Yamaha. V neděli jsou nejúspěšnější Michael Grabmüller/Ondřej Kopecký před rakouskou posádkou Franz Kapeller/Markus Billich a nizozemsko-německým párem Walter Krannenburg/Jens Lehnertz. „Po pátém kole to velmi klouže, máme pneumatiky značky AVON,“ říká spolujezdec vítězné nedělní dvojice Ondřej Kopecký.

Oba závody kategorie do 1000 cm3 vyhrává německo-švýcarská posádka Sophie Roscher/Anna Burkardt na stroji BMW 1000. V sobotu obsadí druhou pozici německá posádka Helmut Lingen/Felix Pinkert, třetí skončí švédsko-finská posádka Thomas Axelsson/Artis Neilands (obě Suzuki 1000). V neděli skončí druhá německá posádka Mark Venus/Patrick Werkstetter (Suzuki 1000), třetí skončí posádka z Nizozemí Hilbert Talens/Frank Claeys (Yamaha 1000).
Všechny posádky si závod v Brně velmi pochvalují a za rok se chtějí určitě vrátit.

Nejrychlejší kolo zajíždí v sobotu časem 2:13,037 sekundy německá posádka Sepp Sattler/Lukas Schmidt v kategorii do 600 cm3, v neděli časem 2:16,491 sekundy německo-švýcarský pár Sophie Roscher/Anna Burkardt v kategorii do 1000 cm3.

Na závěr promluví předseda výkonného výboru divize přírodních okruhů pan Petr Civín: „Závody proběhly v krásném slunečném počasí a všem divákům se musely líbit!“

Text a foto: Tomáš Gescheidt


Prohlédněte si fotogalerii ZDE


1.10.2024

Pozvánka: členská schůze

Pozvánku na akci najdete...

číst více


30.9.2024

Enduro Sprint Světlá nad Sázavou

Více informací k závodu najdete...

číst více


18.9.2024

Velká cena Bohumila Staši

Více informací k závodu naleznete...

číst více


2.9.2024

Dymokury 7. - 8. 9.

Dymokurský okruh - O cenu Bohumila Staši CAMS MČR a PČR na přírodních okruzích 2024 Více informací o závodu najdete...

číst více


15.8.2024

Informace k závodům na letišti v Trenčíně 2024

Už pošesté v novodobé historii se uskuteční závody na letišti v Trenčíně Termín: 30. 8. – 1. 9. 2024 Organizátor: Motoclub Baláž Pro diváky je akce zajímavější díky...

číst více


15.8.2024

Dymokury 7. - 8. 9.

Dymokurský okruh - O cenu Bohumila Staši CAMS MČR a PČR na přírodních okruzích 2024 Více informací o závodu najdete...

číst více


15.7.2024

ENDURO SPRINT BERNARTICE 31.8 -1.9.2024

Druhou polovinu sezóny Endura CAMS odstartují na přelomu prázdnin Enduro sprintem jihočeské Bernartice!!! Díky souhlasu pana Františka Krzáka - leadra KV TEAMU, který podnik...

číst více


5.6.2024

Fotogalerie ES Branky

Mrkněte na povedenou fotogalerii z víkendového závodu ES Branky od Jakuba Švehly (MotorMax). PROHLÉDNOUT...

číst více


13.5.2024

Prezentace - Cross Country OPEN Liberec 2024

Níže naleznete odkaz na prezenaci akce konané v Liberci - Enduro Sprint Liberec 2024 - nedělní...

číst více


2.5.2024

ES LIBEREC - PÚ 1. ZMĚNY PRO MČR II !!!, VYHLÁŠENÍ SOBOTA

Z důvodu absolutního naplnění kapacity startujících a zachování sportovní hodnoty podniku v Liberci, dochází k následujícím změnám: MČR II E1, E2 a VETERÁN OPEN budou startovat v...

číst více


2.5.2024

Reportáž: Jarní cena Brna 2024 očima Tomáše Gescheidta

Jarní cena Brna se konala v termínu 19. až 21. dubna 2024 za velmi chladného a skutečně "aprílového" počasí. V pátek a v sobotu se střídaly přeháňky a v sobotu večer byly 3°C, v...

číst více


24.4.2024

Enduro Sprint Liberec 2024

MISTROVSTVÍ ČR ENDURO OPEN 2024 4.5.2024 - 5.5.2024...

číst více


9.4.2024

Jarní cena Brna: Uzávěrka přihlášek

Ještě do středy 10.4.2024 můžete posílat přihlášky na Jarní cenu Brna 2024. Snížené startovné musí být na účtu připsáno do pátku 12.4.2024. Přihlášku najdete zde, propozice...

číst více


2.4.2024

Enduro Sprint Liberec – propozice

Byly zveřejněny propozice k dalšímu závodu ES, který se uskuteční 4. - 5. května v Liberci. Propozice najdete...

číst více


28.3.2024

Probíhající změny v pojištění

Vážení závodníci, aktuálně dochází ke změně pojišťovacího makléře. Nové dokumenty a kontakt na nového makléře budou zveřejněny v týdnu po velikonočních svátcích....

číst více